Ju fler det är som kämpar för sin rätt, ju snabbare tar politikerna detta problem på allvar !

Kommentar 27 April, 17:54
Medborgarna i detta land borde bli informerade om
hur rättslös man är om man tänker starta och driva ett eget företag. Det sägs ju ständigt i media om hur viktigt det är med nya företag. Jag själv sa upp mig från en anställning med bra lön och trygghet. Ett tillfälle dök upp att förverkliga min dröm, att starta en egen bilverkstad, jag körde igång. Nu,några år senare har skatteverket gett sig på mig!
Mitt mål har varit att sköta företaget rätt från början.
Jag vill ju bygga upp mitt företag och nyanställa, jag var på god väg, men icke, skatteveket har bestämt sig redan från början att jag är en skurk, jag svarar på deras frågor men nej det kallar dom för "efterhandskonstruktion" eller att man inte är "trovärdig", det jag säger till dom är 100% sant, men som sagt skatteverket har ju redan bestämt sig. Skatteveket behöver ju inte bevisa ett dugg!
Jag vet inte om jag orkar bygga upp mitt företag nu
samtidigt som jag ska processa mot skatteveket.
Kanske lägger jag ner företaget och blir bidragstagare istället?
Min dröm om att starta ett eget företag blev istället en mardröm för mig och min familj!
____________________________________________________________

Man hoppas ständigt på att politikerna ska ta sitt ansvar och göra det lättare för företagare att starta eget. Genom att starta fler företag ökar arbetsmarknaden.
Det måste finnas ett sammarbete mellan politiker och skatteverket, skatteverket kan inte agera efter mallar utan måste agera efter situation och problem.
Om detta inte stoppas kommer medborgarnas förtroende för företagande att sjunka i dessa ärenden. Många företag ger upp som denna insändare, vilket är synd.
Men vem orkar stå på sig och kämpa? Det är inte många och det är heller inte många som har pengarna att kämpa för sin rätt.
Alla drabbade måste sammarbeta och försöka skapa förändring. Skattemedel behövs i vårt samhälle, eftersom vårt samhälle är uppbyggt så, med all rätt ska alla betala skatt. Men man ska också ha tillgång till att tjäna pengar i detta land, för det kan man i andra länder. Varför ska man inte kunna starta ett företag i sverige och bli rik? Vem kommer att starta företag i landet om man helatiden ska vara rädd för att göra det?

Kommentarer
Postat av: Elias Melki

Detta är den största rötan som vi företagare har fått på oss på grund av att politiker inte begriper sig på bättre. Jag förstår hur du känner dig, men för allt i världen ge inte upp. Du kommer att få den hjälpen du behöver. Tän på att du skall ge tillbaka med samma metoder, dom skall skämmas för detta. Jag tror på dig. Hälsningar Elias

2010-04-30 @ 22:28:20
Postat av: Mannan

http://resurspank.blogspot.com/2010/06/skattmasens-nya-verktyg-gaffel-och-vag.html



Håller tummarna för dig!

2010-06-16 @ 11:52:51
URL: http://resurspank.blogspot.com
Postat av: Ulrika Ring

Lycka till!



http://blogg.fattigariddare.info/foretagare-och-foretagande/



//Ulrika

2010-06-16 @ 11:59:38
URL: http://blogg.fattigariddare.info
Postat av: //H

Elias Melki



Jag har köpt din bok och skall påbörja läsning när jag får ork över till det. Skatteverket har i ett par år drivit mig så hårt att energin börjar sina.



Jag är sjukskriven och har så varit sedan hösten 2006 för värk. Att försöka komma ut och söka sociala kontakter, identitet och kanske även på sikt hitta någon sysselsättning som jag i alla fall delvis skulle kunna sysselsätta mig med för att behålla en mental balans har, trots att det är skatteverket själva som har lotsat mig, förklarat, gett råd och dirigerat mig hur jag skall gå till väga för att inte på något vis ha ansvar eller personligen inte under några omständigheter kunna belastas i efterhand, trots det belastat mig ohyggligt svårt för att skatteverket tvärt nekar/vägrar att ta sitt ansvar i det fallet.



Nu är det "efterhand" och jag har blivit placerad som någon sorts "huvudperson" i något jag aldrig känt till eller vet hur det fungerar. Absolut ALLT jag i förväg och under tiden garderat mig för att det omöjligt skall kunna hända, har med var enda parameter slagit in och överträffat allt med råge.



Oavsett vad jag säger, skriver eller på annat vis framför hanteras genom att skatteverket förminskar betydelsen, förringar eller helt enkelt tar bort de saker som är mig till fördel. Jag har över 700 mottagningsbevis från skatteverket nu och fortsätter skriva och förklara det redan självklara.



Själva bygger skatteverket sin promemoria uteslutande på "anser", ser för troligt", "ser ej för troligt", "tycker", etc. Det finns absolut inget erkännande eller bevis för något de påstår.



Jag har däremot själv både människor som känner till hur jag fått hänvisning och beskrivning av skatteverket (minst tre gånger) om hur jag skall hantera situationen för att allt skall vara rätt och utan att jag skall eller skall kunna bli belastad eller ansvarig. Utan den absoluta klarheten, så hade jag inte ens påbörjat mitt sökande av sociala kontakter.



KFM påbörjar utmätning på min sjukkassa som redan är mindre än vad jag behöver för att fullfölja mina ekonomiska åtaganden ... Ja, du vet själv hur de gör och driver människor över gränsen.



Just ekonomin har jag mer än grundligt både före, under tiden och i efterhand påtalat är extremt skör för att det är sjukersättning och att jag inte vill att den skall kunna påverkas under några som helst omständigheter.



Just för att jag Inte haft de inkomster skatteverket "anser", så är jag ytterst hårt utsatt ekonomiskt och kan i i dagsläget i princip inte ens köpa frimärken utan att låna pengar till detta.



Jag har krävt partsinsyn för att kunna skaffa mig en bild över vad som hänt men det får jag inte utan att betala fakturor "för kostnaderna" av papper först, vilket jag inte har till ens.



Efter att ha begärt partsinsyn fem gånger, så kom beskedet att det till slut skall gå ... Men då som sagt till för mig höga kostnader.



Från att försöka hålla mig neutral om skatteverket och alltid betalt skatt för mina inkomster, så har skatteverket gjort att jag aldrig mer i hela mitt liv kommer att kunna se dem som en myndighet värd namnet eller alls tro på vad någon inom myndigheten uttrycker.



Jag har alltid tidigare i hela mitt liv, innan sjukskrivningen, arbetat mer än full tid och satt en ära i att sköta mina åtaganden som finns. Idag vet jag inte om jag kommer att kunna göra det igen.



Om det som skatteverkets tjänstemän gör hade hanterats inom vården, så hade diagnosen för dem blivit sinnessjuk, psykopat, sadist och en mängd andra saker som för oss vanliga människor som inte är skyddade bakom en myndighet hade omhändertagits och frihetsberövats för.



Att vara ekonomiskt utblottad och samtidigt försöka kämpa mot skatteverket som pågått i över två år nu, är påfrestande. Vilken jurist man än vänder sig till avlutar kontakten med att det är dyrt och att de påpekar att det skall tas ur egen ficka. Således är det omöjligt att få tag på jurist som är kunnig.



Tack för att du skrivit din bok och att du öppnar upp insikten om att det är så här skatteverket och skatteverkets tjänstemän gör, trivs att göra, driver sig att göra, har begär att så göra, önskar och vill så göra.



Din bok kommer att göra stor nytta på sikt.



2010-10-07 @ 08:28:37
Postat av: Sune

Skattemyndigheten är ju värre en hitler,hur kan detta få fortgå.Har drivit företag sedan 1974 och kunde inte i mina värsta fantasier tro att detfungerade så här i Sverige.Förstår att Tingström såg till att Palme försvann. Detta var en ren hämd för de han utsattes för av skatteverket.

Sune

2010-10-18 @ 18:06:32
Postat av: Jannice

Om man har drivit ett företag i en himla massa år, sen så "tror" skattemyndigheten att man har skrivit ut bluffakturor och tagit pengarna själva. Vi hade 28 anställda, varför ska men betala ut svarta löner till några stycken? Vi håller nu på att överklaga, det ena efter det andra. Hur länge ska man orka driva mot skattemyndigheten? Just ordet "anser" verkar dom vara duktiga i att använda hur mycket som helts eller ordet "han är inte trovärdig i det han säger". Dom skickar ut sina jätte brev på fredagarna, jätte kul att få läsa lite post innan helgen. Dom verkar gilla att få folk "eller människor", som vi verkligen är, få dom på fall. Kan vi inte gå ihop alla som har blivit oskyldigt dömda av det sk "SKATTEVERKET". Dom verkar köra sitt eget race//Ha de bra

2010-10-18 @ 18:33:17
Postat av: Ingvar

I Sverige finns det en tradition av att det ska vara stora företag, helst med 500+ anställda. Alla ensamföretagare och med bara nån enstaka anställd ses som presumtiva fuskare.

Problemet nu är att de stora företagen flyttar utomlands, och därför pratar sig politiker varma om småföretagare istället. Men man har samma byråkrati som om det vore jätteföretag med anställda som särskilt kan ägna sig åt att besvara brev och strida i frågor på heltid.

Detta gäller alla myndigheter, kommunala tjänstemän med flera, samtliga är bara ute efter att ställa till så mycket problem som möjligt. Att nya jobb och företag är ett akut behov i Sverige, har gått dom helt förbi.Dom lever i sin lilla bubbla där på kontoret, helt utan kontakt med verkligheten.

2010-11-21 @ 10:20:45
Postat av: Benny Brogan

För 30 år sedan anföll skatteverket mig jag hade tjänat mer än jag deklarerat för sa dom jag lämnade på deras uppmaning in alla papper för de 3 senaste åren och förstod att de skulle se att jag var oskyldig 3-4 veckor senare hörde jag av mig och frågade hur det gick, jag skulle bli upptackserad sa dom på min fråga om de inte hade sett att det var fel att göra så enligt mina papper sa dom, vilka papper de hade inte fått några, kunde jag bevisa det. Nej det kunde jag inte för jag tog inget kvitto på det. mm. Detta har förföljt mig hela livet.

2011-01-19 @ 02:51:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback